2016-09-30

SweMaint först med certifiering för underhåll av DB Cargos svenska vagnflotta

SweMaint AB, norra Europas ledande företag inom reparations- och underhållstjänster för godsvagnar, fördjupar från månadsskiftet september–oktober 2016 samarbetet med Deutsche Bahn Cargo. Den tyska järnvägsoperatörens godkännande och formella certifikat för  SweMaint att utföra underhåll på sin 500-vagnars svenska flotta gör det svenska företaget unikt i sitt slag bredvid DB Cargos egna verkstäder.

– Vi ser flera fördelar med att ha en lokalt förankrad, spetskompetent och resursstark samarbetspartner på nationell basis. Istället för kostsamma transporter av vagnar i behov av underhåll fram och tillbaka mellan våra länder, löser vi reparationer etc smidigt på plats – därmed får vi såklart också vagnarna mycket snabbare i trafik igen, säger Jan Müllerschön, Deutsche Bahn Cargo.

– På SweMaint är vi väldigt stolta över att ha matchat DB Cargos omfattande kravställning, det visar att vi ligger kvalitativt rätt i såväl tillgänglighet och process-styrning som utfört arbete och leveranssäkerhet, tillägger Jens Breiner, Marknadschef på SweMaint.

DB Cargo AG är den betydande operatören för godstransporter på järnväg i Europa. Med runt 1 500 transportfilialer i Tyskland och 3 700 i övriga Europa, erbjuder man sina kunder tillgång till ett av de största järnvägsnäten i världen. DB Cargo AG har sitt huvudkontor i Frankfurt, en hub för europeiska transporter i alla riktningar. Det är också där huvudkontoret DB Cargo GmbH, är beläget. Företaget producerade 2015 ca 98 miljoner kilometer transportsträcka (tågkilometer).

För mer information, kontakta Jan Müllerschön, Deutsche Bahn Cargo, tel +49 170 23 999 57 eller Jens Breiner, Marknadchef, SweMaint, tel +46 (0)10-492 96 14. Besök också www.swemaint.com