2017-10-09

Midwaggon lämnar Borlänge
och SweMaint tar över

Midwaggon upphör med reparation och underhåll av godsvagnar i Borlänge. Samtidigt erbjuder konkurrenten SweMaint anställning till alla som lämnar Midwaggon i Borlänge.

Bakom Midwaggons beslut ligger den pressade lönsamheten och svaga tillväxten i godstrafik på järnväg och den sammanslagning som fortsätter bland vagnverk-städernas kunder.

Lars Björn, vd på Midwaggon noterar att;

– Verksamheten vid Midwaggons verkstad i Borlänge är ej tillräckligt omfattande för att inom rimlig tid och med rimliga insatser nå den storlek som krävs för att säkerställa långsiktig lönsamhet, och fortsätter

– Midwaggon koncentrerar sig nu på att utveckla verksamheten på verkstaden i Ånge både gällande vagnar och lok.

Peter Overup, vd på SweMaint konstaterar att;

– SweMaint är marknadsledare när det gäller godsvagnsunderhåll. Det betyder att vi känner ett ansvar för att våra kunder får hjälp i hela landet från vårt nät av verkstäder och mobila enheter från Kiruna i norr till Malmö i söder. Den här förändringen innebär förhoppningsvis att vi får ytterligare ett antal kunniga vagnreparatörer och det betyder ökade resurser. Det ska i sin tur leda till bättre service för våra kunder.

Beslutet berör 8 personer i Borlänge, som alla erbjuds anställning hos SweMaint. Förändringarna träder i kraft 1 november 2017.

För ytterligare information kontakta:

SweMaint:
Peter Overup, verkställande direktör,